PIERWSZY MIESIĄC
Po tak dużym upływie czasu zastanawiałem się jak powrócić do mojego pisania teksów w ramach tego bloga. I przyznam iż im dłużej się zastanawiałem tym dłużej zwlekałem z napisaniem kolejnego tekstu.
A tak naprawdę najlepsza metodą na pisanie jest pisanie. Załączenie pustej kartki, wypisanie kilku tematów i napisanie na ich temat.
Pierwszy miesiąc uważam iż jest odpowiednią ilością czasu, aby poświęcić jej ów wpis.
Dlaczego nie pierwszy tydzień ?
Z prostego powodu, gdyż nie jest to jeszcze odpowiednia ilość czasu do sformułowania odpowiednich podsumowań i wyciągnięcia wniosków. Pewien obraz tego co dzieje się w naszym zespole czy organizacji zaczyna powoli się krystalizować dopiero po około miesiącu.
Oczywiście wcześniej możemy otrzymywać pewne sygnały i powinnismy je zbierać i analizować, ale z podsumowaniem powinniśmy się powstrzymać.
Proces
Nasze podsumowanie powinniśmy sobie ułożyć w pewien proces. Będzie on ewoluował i zmieniał się, ale dzięki ustawieniu sobie od samego początku kroków postępowania będzie nam zdecydowanie łatwiej.
Nie ulegniemy i nie wpadniemy dzięki temu w pułapkę przesadności, która szczególnie na samym początku pojawia się u osób, które zaczynają swoją przygodę z zarządzaniem.
Kroki
Tak jak już wspomniałem powinniśmy zbierać w trakcie naszej pracy informacje jakie do nas płyną z różnych źródeł i sobie je zapisywać. W ramach naszego procesu dobrze by było aby dzień analizy przypadł np. na koniec tygodnia – piątek.
Dzień ten powinien być dniem, który zarówno dla nas jak i dla naszych pracowników jest czasem, który poświęcamy na m.in. analizę naszych celów, tego co udało się zrobić i tego co sprawiło nam wiele problemów.
Gdy mamy już ustalony dzień i zebrane informacje powinniśmy je sobie pogrupować. W zależności od tego czym zajmuje się nasz zespół taki będzie podział naszych informacji. Generalnie będą one dotyczyły spraw projektów i zachowania ludzi, którzy w nich uczestniczą.
Po pogrupowaniu przychodzi czas na analizę zarówno tych wszystkich pozytywnych aspektów naszej zespołowej i indywidualnej pracy jak i negatywnych.
Prostota
Wnioski płynące z naszej analizy powinniśmy zawrzeć w punktach, których przekaz powinien być na tyle prosty na ile będzie to możliwe. Krótki, prosty przekaz umożliwi nam w dowolnej chwili na jego pełne zrozumienie.
Trudno szczególnie w późniejszym okresie dochodzić do tego co autor miał na myśli. A to jest bardzo istotne z uwagi na fakt iż do naszych zapisków będziemy wracali wielokrotnie.
Co dalej ?
Gdy mamy już gotową analizę należy teraz opracować w kilku punktach i krokach plan ich wdrożenia. Wraz z planem powinien powstać też odpowiedni sposób ich weryfikacji czy nasze działania przynoszą zamierzone skutki.
Tak przygotowany plan pozwoli dzięki swojej prostocie na jego pełne przeprowadzenie.
Problemy
Mimo tej całej analizy, dobrego przygotowania i planu musimy być również przygotowani na problemy jakie mogą się pojawić. Życie jest bogate w różne sytuacje, nie jesteśmy w stanie ich wszystkich przewidzieć.
Dlatego w tym wszystkim ważne jest aby nasze postępowanie było ułożone w prostych krokach. Pozwoli to nam na odpowiednią reakcję i ew. korektę, gdy pojawią się przeszkody. Łatwiej jest nam reagować gdy mamy do wykonania proste czynności niż trudny skomplikowany proces.
Postawa
Jak powiedział jeden z Buddyjskich mistrzów – droga ukuta jest z samych przeszkód i to stanowi jej esencję. Dlatego bądźmy na to przygotowani i czerpmy z tego wartość. Wiedzmy iż to właśnie przeszkody powodują iż nabieramy większego doświadczenia i wiedzy – to nas rozwija.
Dlatego miejmy pozytywne nastawienie do tych sytuacji gdzie nasze sprawy nie idą wg ustalonego planu. Spokój wewnętrzny jak i zewnętrzny pozwoli na zachowanie nie tylko energii, ale i dodatkowo zmotywuje zarówno nas jak i nasz zespół do nowego działania.
Spokój lidera przekłada się w bezpośredni sposób na podejście pracowników do powstałych problemów. A to przyczynia się do szybszego rozwiązania problemu.
Dane
Tak jak już wspomniałem zbierajmy te wszystkie informacje i systematycznie analizujmy. Pozwoli nam to na lesze budowanie kolejnych procesów jak i nas samych jako menedżera. Co przełoży się w krótkim okresie czasu również w bardzo pozytywny sposób na nasze życie prywatne.
Masz do mnie pytanie, propozycję, uwagę jestem do Twojej dyspozycji.
Kontakt:
Przemysław Bielecki